BEDRIJFSHISTORIE
Jac van den Oord Potatoes is, mét trots, al meer dan 100 jaar jong! Vandaag de dag is het nog altijd een familiebedrijf en houden wij onze rijke historie en de manier van werken die in de jaren hiervoor is ontstaan, nog altijd in ere. In vogelvlucht leest u hieronder hoe het Jac van den Oord Potatoes door de jaren heen verging.
1918 - De oorsprong van het bedrijf
De oorsprong van het bedrijf ligt in 1918 als de grootvader van Jac, Louis samen met zijn vader en twee broers een handel in aardappelen beginnen. Dit doen ze tot de tweede wereldoorlog. Als gevolg van evacuatie zijn de drie broers toen ieder voor zich gaan werken. Louis doet dit voornamelijk in Vught en omgeving. Hij begint daar met de verkoop van groenten en fruit vanaf een ventwagen en op de markt.
1968 – Overname door Jac
In 1968 neemt Jac het bedrijf over en gaat op dezelfde leest verder. Begin jaren ’70 komt daar dan een speciaalzaak in groenten en fruit in Vught bij. In 1975 start hij de huidige groothandel in aardappelen. Deze was toen gericht op verkoop aan AGF speciaalzaken en cafetaria’s. In 1988 besluit Jac om te investeren in een nieuwe computergestuurde weeg- en verpakkingsmachine en zich te gaan richten op de verkoop aan de AGF-groothandel.
1990-1994 – Toetreding van Léon en Jeroen
In 1990 start Léon, zoon van Jac een eigen bedrijf: hij neemt de verkoop van aardappelen aan AGF- speciaalzaken en cafetaria’s over. Vanaf 1993 voegt Léon transporten voor derden toe aan zijn activiteiten. In 1994 komt de andere zoon van Jac, Jeroen in de zaak werken. In dat jaar wordt besloten om de twee bedrijven samen te voegen en ontstaat per 1 januari 1995 het huidige bedrijf. Vanaf dat moment begint het bedrijf gestaag te groeien, en komt al snel te krap in zijn jasje te zitten. Het bedrijf bevindt zich dan midden in de kern van Ammerzoden. De gemeente wil op deze plaats echter een nieuw winkelhart realiseren en start onderhandelingen over het verplaatsen van het bedrijf. Na enkele jaren van onderhandelen worden beide partijen het eens.
1999 – Verplaatsing bedrijf naar Uilecotenweg
De verplaatsing van het bedrijf naar de Uilecotenweg in Ammerzoden is gerealiseerd in november 1999. Op deze nieuwe locatie nabij industrieterrein Uilecoten is op een terrein van ruim 9.000 m2 een nieuw productie- en distributiecentrum gebouwd. Hier worden met de modernste machines allerhande aardappelen gewassen en in elke denkbare verpakking geproduceerd en klaargemaakt voor verzending naar groothandel of distributiecentrum.
1999-2006 – Groei van het assortiment en productielijnen
De groei van de activiteiten zet zich in de daarop volgende jaren sterk door. In 2002 worden het merk Natubalans wat al sind begin jaren 90 in het assortiment was opgenomen, overgenomen van C. Meijer b.v. De teelt en afzet vindt vanaf dit moment onder eigen regie plaats. In het voorjaar van 2003 wordt t.b.v. van de export een nieuw merk en verpakking geintroduceerd, Castle Potatoes (internationale variant van Kasteel aardappelen). Deze krijgt in het voorjaar van 2004 een broertje, namelijk Castle Grillers. Onder dit merk worden op gewicht gesorteerde grillaardappelen in dozen en bandbalen op de markt gebracht. Eind 2006 is de afdeling voor de exportproducten uitgebreid met een gerobotiseerde verpaklijn, stapelaar en wikkelaar. Hiermee worden allerhande exportverpakkingen geproduceerd en gepalletiseerd.
2007 – Aardappelteeltbedrijf Ammerzoden BV
2007 is het jaar waarin de organisatie is uitgebreid met zusterbedrijf Aardappelteeltbedrijf Ammerzoden BV. Dit bedrijf is gevestigd in de hypermoderne aardappelbewaarloods, die gerealiseerd is op een aangekocht terrein achter het bestaande bedrijf. Specialiteit van deze onderneming is teelt en bewaring. Hiervoor beschikt het pand over 13 mechanisch gekoelde en geventileerde ruimtes, waarin aardappelen optimaal geconditioneerd en bewaard kunnen worden.
2008 – Chateau Pommes de Terre
Begin 2008 wordt het assortiment uitgebreid met een lijn exclusieve Franse aardappelen onder de naam Chateau Pommes de Terre. De aardappelen worden vanaf dat moment aangeboden in een luxe 12,5 kg doos en 1 kg netzakjes (clipnetten). Het bedrijf zet hiermee verdere stappen in de richting van specialisatie en nichemarkten.
2012 - Lancering 2 nieuwe verpakkingstypen
Een nieuwe productielijn wordt opgebouwd waarmee zowel stazakken (ook wel ‘Vert bags’ of ‘Carry Fresh’ genoemd) en schaaltjes in flowpack verpakt kunnen worden. De lijn ‘Chateau Pommes de Terre’ wordt met deze verpakkingen uitgebreid, waardoor het uitgroeit tot een volwaardig assortiment.
2012 - Uitbreiding van Aardappelteeltbedrijf Ammerzoden BV
Aan het bestaande koelhuis van Aardappelteeltbedijf Ammerzoden BV is in 2012 een deel aangebouwd. Het heeft een bijzondere bouw, want de aanbouw heeft rondom overal overheaddeuren. Als al deze deuren open worden gezet, heb je een overkapping waaronder de wind vrij spel heeft en dat is precies de gedachte achter dit deel van het bedrijf. Jac noemde het de ‘waailoods’: partijen aardappelen die van het land afkomen en die hier in kisten gelost worden, kunnen hier enige tijd te drogen neergezet worden. Door deuren tegenover elkaar open te zetten ontstaat trek en deze natuurlijke ventilatie zorgt ervoor dat het overtollig vocht uit de aanhangende grond van deze aardappelen verdampt, zonder te forceren dat vocht aan de aardappelen onttrokken wordt. Een mooie bijkomstigheid is dat hiervoor geen energie nodig is!
Ook is in dit deel van het bedrijf een tweede waslijn gerealiseerd. Een compacte, flexibele lijn waar snel partijwissels gedaan kunnen worden en waar aardappelen gepolijst kunnen worden: de huid van onze aardappelen kan hier brandschoon gewassen worden.
2013 - Uittreding Jeroen
Jeroen besluit zijn eigen weg te gaan; het bedrijf neemt afscheid. Jac en zijn zoon Léon zetten het bedrijf samen voort.
2016 - Nieuwe Huisstijl
Vanaf 2014 wordt gewerkt aan een nieuwe Corporate Identity ofwel huisstijl: de koers van het bedrijf, de manier van werken en de producten die we leveren, matchen niet meer met de uitstraling die tot dan toe wordt gebruikt. Daarom wordt gekozen voor een uitstraling die onderstreept waar Jac van den Oord Potatoes voor staat: een klantgerichte specialist, een vakman die staat voor z’n product en die heel ver gaat om wensen van de klant in te vullen.
Dit pakket met nieuw logo, payoff en huisstijl, wordt in het voorjaar van 2016 gepresenteerd en zeer positief ontvangen.
Jac van den Oord Potatoes – LOVING POTATOES
2016 - Robotisering dozen verpakkingslijn
In 2016 wordt de nieuwe robotlijn voor het vullen van dozen in gebruik genomen. Van geautomatiseerd opzetten, vullen, labelen en sluiten van dozen, tot het gerobotiseerd stapelen van diverse soorten dozen op verschillende soorten pallets: kortom een flexibele, snelle lijn die ons gaat helpen te groeien binnen deze productgroep.
2017 - Overlijden Jac
Jac komt te overlijden na een kort ziekbed. Léon zet het bedrijf voort.
2018 - 100-Jarig bestaan
2018 stond in het teken van het 100-jarige bestaan dat in het najaar van dat jaar gevierd werd. Door het jaar heen werden diverse activiteiten georganiseerd om dit bijzondere jubileum te vieren.
De Aardappelmeisjes Britt en Lynn produceerden maar liefst 100 vlogs over diverse thema’s: van insights in het teelt- en productieproces van ons product tot aardappelweetjes en kookwedstrijden tussen de gevatte oma’s van de aardappelmeisjes.
Ook werd een drukbezochte open dag gehouden in het voorjaar: deze dag werd tijdens ‘Beleef de boerderij’ samen met enkele andere bedrijven in de omgeving georganiseerd en trok duizenden bezoekers.
In het najaar werd een groot feest voor familie, personeel en zakenrelaties georganiseerd. Deze dag werd ook gebruikt om een boek te presenteren over 100 jaar Jac van den Oord Potatoes: ‘Welcome to our world of potatoes’. Dit boek is geschreven door Janneke Hobo, in samenwerking met Henk de Koning die het onderzoek naar de geschiedenis van familie Van den Oord en het bedrijf deed. Hiermee ligt de historie van het bedrijf definitief op papier vast!
2018 - Blokbodemverpakkingen
In het voorjaar van 2018 werd een bestaande lijn uitgebreid en een verticale flowpacker in gebruik genomen, waarmee quadroseal blokbodemverpakkingen geproduceerd worden. Binnen de productlijn Natubalans worden twee 1,5KG blokbodemverpakkingen geïntroduceerd met vastkokende en kruimig kokende aardappelen.
2021 - Introductie nieuwe verpakkingslijn
Na de introductie van de nieuwe huisstijl in 2016 was het een logische vervolgstap om onze verpakkingen tegen het licht te houden. In de afgelopen jaren is ons assortiment continu uitgebreid met diverse merken en verpakkingen. Door deze organische uitbreidingen is de samenhang binnen ons hele pakket minder sterk dan gewenst. Daarnaast zijn sommige producten gedateerd geraakt. Tevens past de uitstraling niet meer bij onze coporate identity.
In 2017 werd een eerste aanzet gegeven om hier verbetering in aan te brengen. Echter, kwam dit project pas in 2019 echt op gang en werd gekozen om, buiten Natubalans, alle merken uit te faseren om vervolgens één overkoepelend nieuw merk te introduceren: Jac van den Oord.
Na uitgebreide voorstudie werd een designhiërarchie ontwikkeld die toegepast kan worden op een groot aantal soorten verpakkingen en materialen. Het keuzeproces bij onze klanten en klanten van klanten hebben centraal gestaan voor de nieuwe indeling van het Jac van den Oord assortiment. In januari 2021 werd het aan onze bestaande klanten en later aan de buitenwereld gepresenteerd.